Wprowadzenie do grafiki
 

Kod kursu:

Autor przedmiotu :

Zespół dydaktyczny:

INE

dr  inż. Jacek Jarnicki



Wymiar godzin
(tygodniowo)
WykładĆwiczeniaLaboratoriumProjektSeminarium
2 0 20 0

 

 

 

Opis kursu:

 

Celem wykładu jest pokazanie kluczowych pojęć i algorytmów grafiki komputerowej. W części wstępnej omówione zostaną elementarne algorytmy rysowania w przestrzeni dyskretnej oraz ogólna procedura wizualizacji 3-D. Podstawowa część wykładu dotyczy zagadnień grafiki 3-D. Zaprezentowane zostaną różne metody modelowania scen i algorytmy wizualizacji zmierzające w kierunku poprawy realizmu generowanego obrazu sceny.

 

 

Zawartość tematyczna wykładu:

  • Wstęp, historia grafiki komputerowej
  • Algorytmy kreślenia odcinka i łuku okręgu
  • Algorytmy wypełniania obszaru
  • Transformacje 2-D, ogólna procedura wizualizacji 2-D, algorytmy wycinania
  • Wprowadzenie go grafiki 3-D, modele obiektów zbudowane z wieloboków, równania powierzchni, kwadryki
  • Krzywe aproksymujące, krzywe Hermita i Beziera
  • Krzywe B-spline, powierzcnie Beziera i B-spline
  • Transformacje w przestrzeni 3-D
  • Rzutowanie ukośne i perspektywiczne
  • Algorytmy usuwania powierzchni niewidocznych
  • Modele oświetlania, metody Gorouda i Phonga
  • Tekstury, modelowanie tekstur, wizualizacja obiektów z teksturą
  • Metoda śledzenia promieni (Ray-tracing)
  • Metoda energetyczna
  • Materiały

 

Opis laboratorium (studia dzienne):

 

Celem zajęć laboratoryjnych jest praktyczne sprawdzenie niektórych algorytmów i metod prezentowanych w ramach wykładu Grafika komputerowa 1. Przy realizacji ćwiczeń wykorzystany zostanie dostępny ogólnie program POV-Ray oraz narzędzia do tworzenia aplikacji graficznych w językach C lub Pascal, z użyciem biblioteki OpenGL .

Materiały

 

 

Opis laboratorium (studia zaoczne):

Celem zajęć laboratoryjnych jest praktyczne sprawdzenie niektórych algorytmów i metod prezentowanych w ramach wykładu Grafika komputerowa 1. Przy realizacji ćwiczeń wykorzystany zostanie dostępny ogólnie program POV-Ray.

Materiały

 

 

Literatura podstawowa:

  • Foley J.D., van Dam A., i inni , Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT, 1995
  • Grafika komputerowa metody i narzędzia, praca zbiorowa pod red. J. Zabrodzkiego, WNT, 1994